25 de novembre 2008

El so del vi

Fa un temps, la meva safata de notícies va inundar-se amb informació de la campanya endegada pel Consell Regulador de la DOC Rioja.

A través del web http://www.riojapasion.com/ demanaven, als qui volguessin participar, clips de vídeo on s’experimentés amb el so del vi.

Agafa una copa de Rioja, mulla-hi el dit i frega suaument el canto. Aquest és el so del vi?

video

Molta gent va respondre a la invitació, i amb una selecció de sons i imatges dels participants han fet el nou espot.

Qui no ha provat mai de fer sonar una copa? És una gran idea, associar una gran marca clàssica (pel que fa al vi) amb aquesta acció de diversió, de “creativitat”, de sensibilitat, amb aquest so delicat, cristal·lí, sobre tot, quan l’objectiu de la campanya és arribar al públic jove i el consum responsable de vi.

Qualsevol iniciativa que faci parar més atenció al so em sembla interessant. De totes maneres, en l’espot final, tinc la impressió que no tots els sons provenen d’enregistraments dels concursants. És només una impressió, repeteixo, que no cap fonament sòlid, però que em fa sentir lleugerament “estafat”. El disseny de so és poc delicat, poc cuidat. Un exemple d'això és el so tan irreal de la gota.

Salut!

3 comentaris:

Augusto Casanovas ha dit...

Alguns dels talls de video poden ser de concursants (encara que veig molt plano sortit de la ment de publicistes), pero la continuitat del só de la copa creant una melodia samplejada amb uns ambients (estereotipats) de llibreria, fan d'aquest producte televisiu, una estafa per a tots aquells que han volgut col·laborar.

Una gota dins un got no es audible, i menys en una situació festiva.
Fa un temps em vaig dedicar a grabar gotes d'aigua, i per aconseguir efectes tan poc reals com el que cobreix aquesta imatge de copa, es necessita: una escala, una galleda plena d'aigua, un fregall d'esponja ben xop i una sala amb un nivell de soroll molt control·lat... i enfilar-te dalt de l'escala a llençar gotes.

Sonoritzar spots i pelicules no deixa de ser magia pero, no cal enganyar i fer perdre el temps d'aquesta manera al personal.

Carme ha dit...

I que m'imaginava el so de raig caient dins al copa... però si també he provat algun cop d e fer sonar les copes, però no em sembla que això sigui el so del vi, més aviat el de la copa.

David ha dit...

Gràcies, Augusto, per la teva capacitat d'observació. Un altre indicador de la falsedat del so el trobem al final del video, on el so de la copa fregada té un vibrato, igual que faria un sampler aplicant-li una LFO al to. O bé, en un dels moments polifònics, l'atac i caiguda de les notes és massa sec per estar fet amb copes de debò. Evidentment, fer creure a la gent que farien un spot publicitari amb les seves col·laboracions no és més que un argument publicitari en sí. Pel que fa a la gota, jo no n'he enregistrat mai, però juraria que aquesta, ni tan sols és gravada; més aviat sembla sintetitzada.

Estic d'acord amb tu. El so del vi és més el d'omplir la copa, que no el de fregar-la amb un dit humitejat. I si tenien un concepte més laxe del so del vi, perquè no associar-lo amb un "mmmm!!!", amb un xerrup, amb un brindis, amb la conversa entre amics, amb el so que fa un lleva-taps?